Történetszerkesztés
(Orson
Scott Card: How To Write Science Fiction & Fantasy (1990) 76-86. o.)
ford.
Valló Gábor (2004)
A
KIKE-hányados
Minden
történetben négy olyan elem van, amely meghatározhatja a szerkezetét: a
környezet, az információ, a karakterek és az események. Mindegyik jelen van
minden történetben, de egyikük általában domináns.
Melyik a domináns? Az, amelyik a
legfontosabb az író számára. Éppen ezért egy történet szerkezetének felfedezése
legtöbbször együtt jár önmagunk felfedezésével. A történetnek melyik aspektusa
érint meg a legjobban? Ez lesz az az aspektus, amelyik meghatározza a történet
szerkezetét.
Most vizsgáljuk meg sorban mindegyik
elemet, és nézzük meg, milyen szerkezetet kell használnunk, ha történetünkben
az illető elem játszik domináns szerepet.
A
környezetközpontú történet. A környezet a világot jelenti – a bolygót, a
társadalmat, az időjárást, a családot, tehát mindazokat az elemeket, amelyek a
világalkotási fázisban kerültek kidolgozásra. Minden történetben van környezet,
de némely történetekben a környezet a legfontosabb az elbeszélő számára. A Gulliver
utazásai-ban például Swiftet nem nagyon érdekelte, vajon törődünk-e
Gulliverrel, mint karakterrel. A történet lényege az volt, hogy az olvasó lássa
mindazokat a fura helyeket, ahol Gulliver megfordult, s azután összehasonlítsa
az általa felfedezett társadalmakat a Swift korabeli angol társadalommal – vagy
a saját társadalmával, bármely korban és helyen él is.
Emiatt abszurd lett volna kezdésnél
Gulliver gyermekkorával és nevelkedésével tölteni az időt. A valódi történet
akkor kezdődik, amikor Gulliver elérkezik a könyv első különös helyszínére, és
akkor van vége, amikor hazaér.
A környezetközpontú történetek mind-mind
ugyanezt a szerkezetet használják. Egy megfigyelő, aki ugyanúgy látja a
dolgokat, ahogyan mi látnánk, eljut egy különös helyre, megnéz minden
érdekességet, a látottak hatására megváltozik, s végül új emberként tér haza.
Stephen Boyett Architect of Sleep című írása is ezt a vonalat követi:
egy mai ember áthalad egy barlangon Floridában, és egy olyan világban találja
magát, ahol nem a majomból, hanem a mosómedvéből fejlődött ki értelmes lény. Ő
az egyetlen ember egy agyas mosómedvékkel teli világban.
De nem csak a sci-fi és fantasy művekben
fordul elő ez a szerkezet. James Clavell Sógun-ja például pontosan
ugyanígy épül fel. Ott kezdődik, amikor európai hőse kiköt a középkori
Japánban, és ott ér véget, amikor elhagyja azt. A Japánban szerzett
tapasztalatai átalakítják, de nem marad ott – visszatér a „mi” világunkba.
Útközben persze más történeteket is megismerünk – például a sógunét –, de
bármennyire törődünk is ezekkel az eseményekkel, a történet végétől azt várjuk,
hogy a főszereplő elhagyja Japánt.
Ugyanígy az Óz, a nagy varázsló sem
akkor ér véget, amikor Dorothy megöli a Gonosz Nyugati Boszorkányt. Akkor van
vége, amikor a kislány elválik Óztól és visszatér Kansasbe.
Ha a történet kidolgozása közben arra
jössz rá, hogy számodra a legfontosabb, hogy egy idegen felfedezze és
felderítse a világot, amelyet alkottál, nagy eséllyel környezetközpontú
történetet kell írnod. Ez esetben nyilvánvaló lesz a kezdés: az idegen
megérkezése, és a lezárás is: a történetnek addig nincs vége, míg el nem megy
(vagy, egy másik változatban, végül a maradás mellett dönt, így zárva le a
hazatérés kérdését).
És ki a nézőpont-karakter? Természetesen
az idegen. A környezetet az ő szemén keresztül látjuk, hiszen őt ugyanazok a
különös és csodás (és szörnyű) dolgok fogják meglepni és izgatni, amik az
olvasókat is meglepik és izgatják.
Az
információközpontú történet. Az információ ebben az értelemben olyan új
ismereteket jelent, amelyeket azok a szereplők fedeznek fel a történet során,
akik korábban nem voltak ezek birtokában. Az információközpontú történetek az
információ megszerzésének folyamatáról szólnak. Szerkezetük nagyon egyszerű: az
információközpontú történet kezdetén felmerül egy kérdés, amelyre a végén
választ kapunk.
A legtöbb detektívtörténet ezt a
szerkezetet alkalmazza. A történet elején gyilkosság történik; a kérdés, ami
felmerül: „Ki tette és miért?” A történetnek akkor van vége, amikor fény derül
a gyilkos kilétére és motivációjára.
A fantasztikus irodalom területén szintén
gyakori ez a szerkezet. A történet egy kérdéssel indul: „Miért pusztult el ez a
gyönyörű ősi civilizáció ezen a távoli bolygón? Hová tűntek ezek a lények,
mikor régen ilyen bölcsek voltak és ilyen nagyszerű eredményeket értek el?” A
válasz, Arthur C. Clarke A csillag című novellájában, az, hogy a napjuk
novává lett, és ezzel megszűnt az élet a naprendszerükben. És, ironikus módon,
éppen az ő napjuk felrobbanását látták a napkeleti bölcsek Krisztus
születésének jeleként. A történetet egy keresztény szemszögéből látjuk, aki,
mint a legtöbb olvasó a történet megírásának idején, azt hiszi, hogy Isten
szándékosan pusztított el egy nagyszerű civilizációt, csak hogy jelet adjon
néhány bölcsnek.
Számos másik történet is ezt a szerkezetet
követi. Felmerül egy kérdés:
„Ki temette el ezt a monolitot a Holdon,
és miért adott le erős rádiójelet, amikor kiástuk?”
„Miért akarta ez a fiatalember megölni
magát azután, hogy fivére egyik közös csónakázásuk során odaveszett egy
viharban, és miért olyan ellenséges most mindenkivel?”
A történetben sok kanyar és csavar lehet
útközben, de akkor van vége, mikor megkapjuk a kérdésre a választ:
A 2001 Űrodüsszeiá-ban kiderül: a
monolitot azért helyezték el, hogy megtaláljuk, s így amikor elérjük, az azt
építő fejlettebb faj tudni fogja, hogy készen állunk evolúciónk következő
fokára lépni.
A Közönséges emberek-ben megtudjuk,
hogy a főszereplő azért akarta megölni magát, mert azt gondolja, anyja őt
okolja, amiért nem ő halt meg a fivére helyett; és rájön, hogy azért
vagdalkozik mindenkire maga körül, mert a bátyján már nem tudja kitölteni a
haragját, amiért az elengedte a csónak palánkját – hogy meghaljon.
Mikor a rejtély megoldódik, légyen a
főszereplő nyomozó, tudós vagy pszichiáter, a fő feszültség is feloldódik és a
történet véget ér. A információközpontú történetek tehát olyan közel kezdődnek
a kérdés első felmerüléséhez és olyan közel végződnek a válasz megtalálásához,
amennyire csak lehetséges.
Van persze néhány detektívtörténet,
amelyekben a test megtalálásáig jó pár oldalt kell előrehaladnunk. Ezek vajon
nem a információközpontú történet szerkezetét követik? A legtöbb esetben igen,
de lazábban kezelhetik a „kérdéssel kezdés” szabályát, mert a
detektívtörténetek hagyománya mára olyan mélyen beágyazódott, hogy az ilyen
történetek olvasói magától értetődőnek tartják, hogy valakit meg fognak ölni;
hajlandók tehát várni egy kicsit, míg megtudják, ki az áldozat. Ezért a
detektívtörténetek íróinak szabad néhány oldalt szánni a detektív karakterének
kidolgozására vagy a társadalom bemutatására, ahol a gyilkosság történni fog.
Az olvasók azonban tudják, hogy gyilkosság fog történni, és türelmetlenné
válnak, ha az író túl sokáig húzza az időt.
A detektívtörténeteken kívül sokkal kisebb
a mozgástér, mert az olvasók nem tudják, hogy a történet egy kérdés
megválaszolásáról fog szólni. Ha induláskor sokat időzünk a szereplők
bemutatásánál, és hosszú oldalakig nem jutunk el a fő kérdésig, az olvasók azt
fogják gondolni, hogy a történet a karakterekről szól, és nem a kérdésről; s ha
ezután ott fejezzük be a történetet, ahol a rejtély megoldódik, de a szereplők
problémái nem, nagyon is bosszankodni fognak. Azt a történetet kell elkezdened,
amelyet be akarsz fejezni – kivéve, ha biztos vagy benne, hogy az olvasók előre
tudják, miről fog szólni a történet.
A
karakterközpontú történet. Minden történetben vannak karakterek, és
bizonyos értelemben szinte minden történet egy vagy több karakterről szól. A
legtöbb történet azonban nem a karakter személyiségéről szól, tehát nem arról,
kicsoda az adott karakter.
A karakterközpontú történet lényege a
karakter szerepének megváltozása abban a közösségben, amely a leginkább számít
neki. Az Indiana Jones-filmek eseményközpontú történetek, nem
karakterközpontúak. A sztori mindig arról szól, amit Indiana Jones tesz,
és sosem arról, hogy kicsoda. A film végén, számos probléma és kaland
után, Jones szerepe a társadalomban ugyanaz, mint annak előtte – másodállásban
régészprofesszor, főállásban kóbor lovag.
Ezzel szemben Carson McCullers Member
of the Wedding-je arról szól, hogyan próbálja egy fiatal lány
megváltoztatni szerepét az egyetlen általa ismert közösségben – az otthonában,
a családjában. Úgy dönt, hogy a bátyjához és annak új feleségéhez akar
tartozni, „ők az én mi-m”. Erőfeszítésében, amellyel részévé akar válni az ő
házasságuknak, kudarcot vall – de közben a családban és általában a világban
betöltött szerepe mégiscsak megváltozik, s a történet végén már nem az, aki az
elején. A Member of the Wedding karakterközpontú történet, míg az
Indiana Jones-filmek nem.
Gyakori félreértés, hogy minden jó
történetben alaposan ki kell dolgozni a karaktereket. Ez egyáltalán nem így
van. Minden jó karakterközpontú történetben alaposan ki kell dolgozni a
karaktereket, hiszen ezek erről szólnak; másfajta történetekben szintén meg
lehet tenni, de csak addig, hogy ne vezessük félre az olvasót, s ne
karakterközpontú történetet várjon, mikor nekünk nem ezt áll szándékunkban
írni. Számos kiváló környezet-, információ- és eseményközpontú történet van,
amely nemigen foglalkozik a karakterek kidolgozásával azontúl, amennyi ahhoz
szükséges, hogy a történet előrehaladjon. Az Indiana Jones-történetekhez nem
kell többet ismernünk Jones személyiségéből sármján és bátorságán kívül. Jones
az, amit tesz a történet során, s bár élvezzük a találkozást apjával és azt,
hogy megtudunk néhány részletet a fiatalkoráról az Indiana Jones és az
utolsó kereszteslovag-ban, az első két film után bizonyosan nem a
személyisége fog a leginkább érdekelni minket. Nem, mert nem erről szólnak.
Mindezek után viszont rá kell mutatnom
valamire, amit íróként – és nem csak fantasztikus íróként – komolyan kell
venned: képesnek kell lenned érdekes és hihető karakterek alkotására. A legtöbb
történetnek csak a javát szolgálja, ha a szerző ügyes kézzel bánik a
szereplőkkel. Valódi karakterközpontú történetről azonban csak akkor
beszélhetünk, ha a történet egy karakter közösségben betöltött szerepének
megváltozásáról szól.
A karakterközpontú történetet szerkezete
ugyanolyan egyszerű, mint a többié. A történet akkor kezdődik, amikor a
főszereplő elég boldogtalan, türelmetlen vagy dühös lesz az eddigi szerepe
miatt ahhoz, hogy változni kezdjen; vége pedig akkor van, amikor a karakter
megtalálja új helyét (boldogan vagy nem), vagy feladja a harcot és megmarad a
régi helyén (boldogan vagy nem).
Mint ahogyan a detektívtörténetek olvasói
is hagynak egy kis szabadságot az írónak, hogy bemutassa a detektívet és a
helyzetet, amelyben a gyilkosság megtörténik, ugyanúgy a karakterközpontú
történetek olvasói is elfogadnak egyfajta elbeszélői „kezdőképet”. Hiszen ha
azt akarjuk, hogy érdekeljen bennünket a karakter változásának sikere, meg kell
ismernünk a helyzetet, amelyből kiutat keres a változással.
Mégis, kevés kivételtől eltekintve, olyan
közel kell indítanod a történetet ahhoz a ponthoz, ahol a karakter elkezdi a
változást, amennyire csak lehetséges. Kevés fárasztóbb dolog van az irodalomban
az olyan karakterközpontú történeteknél, amelyek sok-sok évvel – és lappal –
azelőtt kezdődnek, hogy a főszereplő megpróbálná megváltoztatni életét. Hiába
fest a szerző életteli képet a karakter múltjáról és mutatja be gondolatait és
érzéseit, ha az olvasó már tűkön ülve vár, ilyen kérdésekkel a fejében: „Minek
olvasom ezt? Na és akkor mi van?”
Ennek nem az az oka, hogy kalandokat
várunk – csak semmi autósüldözés! Csupán valamiféle irányra van szükségünk,
arra az érzésre, hogy a karakter halad valami felé. Sok diákom történetében
egészen a tizedik – vagy a huszadik, vagy az ötvenedik – oldalig kellett
várnom, hogy egy efféle mondatot kapjak: „Ez volt az a nap, amikor Albie úgy
döntött, hogy elege van.” Ilyenkor viszont már késő – a megváltozásra tett
kísérlet túlságosan súlytalan lesz a hosszú felvezetéshez képest.
A karakter megváltozásra tett kísérletének
nem muszáj tudatos döntésnek lennie, lehet egy véletlen cselekedet, az alkalom
ösztönös megragadása is. Lehet, hogy a karakter csak utólag gondol bele: „Hát
ezt meg miért csináltam?”, vagy „Miért nem tettem meg ezt jóval előbb?”
Másfajta történetekben szintén
változhatnak a karakterek, de nekik nem kötelező. Beilleszthetsz alárendelt
karakterközpontú történeteket környezet-, információ- és eseményközpontú
történetekbe, de ebben az esetben a karakter változása nem csúcspontja a
történetnek, nem jelzés az olvasónak, hogy vége a történetnek, oldódhat a
feszültség.
Még egy karakterközpontú történetben sem a
főszereplő az egyetlen, aki változik. Mivel egy személynek a közösségben
betöltött szerepe más emberekkel tartott kapcsolatától függ (és fordítva), az ő
szerepének megváltozása a többiekét is átalakítja. A karakterközpontú
történetek fő bonyodalma legtöbbször abból adódik, hogy a többi szereplő
ellenáll a változásnak. A csúcspontot gyakran a szereplők közötti végső
küzdelem fogja jelenteni, melynek során megpróbálják a másikra erőltetni saját
– a másikéval összeegyeztethetetlen –identitásukat. Gondoljunk csak a The
Barretts of Wimpole Street-re, amelyben Elizabeth Barrett szerelme Robert
Browning iránt olyan elégedetlenné teszi saját, apja családjában betöltött
szerepével, hogy távozni akar. Apja azonban nem enged semmi ilyen változást a
gyerekeinél – ez túlságosan megváltoztatná az ő helyzetét, hogysem
belenyugodjon. A történet végén Elizabeth elhagyja otthonát; látjuk, amint
sikeresen átalakította önmagát, és elégedetten figyeljük a kényszerű változást,
amely zsarnoki apja életében bekövetkezett.
A The Barretts of Wimpole Street teljes
mértékben a karakterközpontú történet vonalát követi: nem számít, hány karakter
helyzete ingatag, a történet ott kezdődik, ahol a főszereplő megkezdi
megváltoztatni a szerepét, és ott van vége, ahol a küzdelem befejeződik.
Ha abban a történetben, amelyet elmesélni
kívánsz, számodra a karakterek változása a legfontosabb, válaszd ki azt a
karaktert, akinek a változása elindítja a többiek átalakulását. Ő lesz a
főszereplőd, és a történeted ott kezdődik, amikor már nem tudja tovább
elviselni a helyzetét.
Az
eseményközpontú történet. Az eseményközpontú történetekben valami baj van
az univerzum szövetében; a világ „elromlott”. A románcok ősi hagyománya szerint
(nem összetévesztendő a modern kiadói kategóriával) ez jelentheti egy
szörnyeteg felbukkanását (Beowulf), egy király „természetellenes”
meggyilkolását a fivére által (Hamlet), vagy egy vendégét a vendéglátója
által (Macbeth), egy eskü megszegését (Havelok, a dán), egy
keresztény föld meghódítását a pogányok által (Horn király), egy
különleges gyermek születését, akiről sokan úgy tartják, nem lett volna szabad
megszületnie (Dűne), vagy egy rég halottnak hitt ősi ellenség újbóli
megjelenését (A gyűrűk ura). Mindegyik esetben egy korábbi rend – egy
„aranykor” – véget ér és a világ bizonytalan, veszélyes hellyé válik.
Az eseményközpontú történet akkor ér
véget, amikor megszilárdul az új rend, vagy pedig – ritkábban – amikor
visszaáll a régi, vagy – még ritkábban – amikor a világ a káoszba hull és a
rend erői végleg vereséget szenvednek. A történet kezdete nem az, amikor a
világ rendje megbomlik, hanem amikor az a szereplő, akinek tetteitől leginkább
függ az új rend létrejötte, belekeveredik a küzdelembe. A Hamlet nem
Hamlet apjának meggyilkolásával kezdődik, hanem sokkal később, amikor a
királyfinak megjelenik a szellem, és megbízza őt a trónbitorló eltávolításával
és a királyság rendjének visszaállításával.
A Macbeth annyiban különbözik, hogy
itt a főszereplő inkább oka, mint ellenfele a rend megbomlásának. De ez sem a
király meggyilkolásával kezdődik, hanem sokkal előbb, mikor a
boszorkányok először ültetik el a királlyá válás helytelen gondolatát Macbeth
elméjébe. Véget pedig akkor ér, amikor, hosszas küzdelem után, hogy megbékéljen
azzal a káosszal, amit ő hozott a világba, Macbethet megölik, s így visszaáll a
rend.
Mivel a történet az univerzum rendjének
visszaállítása körül forog, nem meglepő, hogy a hagyományos románc szereplői
nagy emberek – királyok, nemesek, hősök, néha még félistenek is. De ez nem
szükségszerű. Gondoljunk csak Megan Lindholm nagyszerű fantasy-jére, a The
Wizard of the Pigeons-ra: bár a főhős varázsló, ugyanakkor viszont egy
seattle-i hajléktalan is, aki szeméten és alkalmankénti alamizsnán él. Lindholm
nagyon meggyőzően ábrázolja a seattle-i utcai életet; mindazonáltal főhősét
legalább ennyire foglalkoztatja az a tény, hogy egy ellenség férkőzött szerény,
rendezett „birodalmába”, akinek jelenléte zűrzavart kelt és pusztulással
fenyeget.
A világban munkáló rendetlenség lehet még
visszafogottabb, a főszereplő még kevésbé látványosan hősies. Jane Austen Emmá-jában
egy olyan nőt látunk, aki rossz tanácsra hallgatva kikosarazza azt a férfit,
aki mellett megtalálhatná a boldogságot. Ez a személyes döntés mindazonáltal az
Emma világában uralkodó természetes rendnek a megsértését jelenti, így ő maga
válik a rendetlenség okozójává, aki bonyodalmakat okoz mások életében is addig,
amíg rá nem döbben a hibájára és feleségül nem megy ahhoz az emberhez, akihez
már az elején hozzá kellett volna mennie. A történet azon a ponton kezdődik,
amikor Emma körül kezdenek összegabalyodni a dolgok, és akkor van vége, amikor
a rend helyreáll.
A fantasyben szinte kizárólagos, és a
sci-fiben is rendkívül gyakori – talán a leggyakoribb – az eseményközpontú
szerkezet. Sehol nem alkalmazzák azonban olyan jól, mint Tolkien nagy
trilógiájában. A gyűrűk ura akkor kezdődik, mikor Frodó rájön, hogy a
gyűrű, amit Bilbó adott neki, Szauron – a világ rendjének legnagyobb ellensége
– legyőzésének kulcsa; s nem Szauron elpusztításával ér véget, hanem a rend
teljes helyreállításával – amihez hozzátartozik Frodó és a többi mágikus
szereplő Középföldéről való távozása is.
Vegyük észre, hogy Tolkien nem egy
prológussal indít, amelyben elbeszéli Középfölde teljes történetét odáig, hogy
Gandalf felfedi a gyűrű mibenlétét Frodónak. Ehelyett azzal kezd, hogy
bemutatja Frodó helyzetét otthonában, és csak ezután kezdi rászabadítani a
külvilági eseményeket, a világ helyzetéről pedig kezdetben nem mond el többet,
mint amennyit Frodó tud. Az előrehaladó eseményeket csak később, fokról fokra
ismerjük meg, ahogyan az információ eljut Frodóhoz.
Más szóval a nézőpont-karakter, és nem a
narrátor a vezetőnk a világ helyzetének megismerésében. Kezdetben a világnak
csupán azt a kicsiny szegletét ismerjük, amelyet ő is ismer és megért, s csak
annyit látunk az univerzum romlásából, amennyit ő lát. Sok-sok nap – és lap –
telik el addig, míg Frodó Elrond tanácsa elé állhat, és az egész helyzet
ismeretében azt mondhatja: „Elviszem a gyűrűt, bár nem ismerem az utat.” Mire
megkapjuk a hosszú magyarázatot, már saját szemünkkel láttuk az univerzum
visszásságainak javát – a Fekete Lovasokat, a brí-beli söpredéket, a
buckamanókat – és találkoztunk a Vándornak álcázott igazi királlyal,
Aragornnal. Mire tehát feltárul előttünk a probléma a maga teljes nagyságában,
már törődünk azokkal az emberekkel, akiknek feladata a világ megmentése.
Túl sok eseményközpontú történet, s
különösen sok epikus fantasy szerzője nem tanulta meg ezt a leckét Tolkientől.
Ehelyett azt képzelik, hogy szegény olvasó nem lesz képes megérteni, hogy mi
történik, ha nem egy prológussal indítanak, melyben bemutatják „a világ
helyzetét”. Sajnos ezek a prológusok soha nem működnek.
Értelmetlenek, mert érzelmileg nem kötődünk a karakterekhez, mert még nem
törődünk az egésszel. Ezenfelül általában zavaróak, mikor féltucat nevet vágnak
a fejünkhöz egyszerre. Könyvkritikusként megtanultam, hogy célszerűbb átugrani
a prológust és azonnal a történettel kezdeni – ahogyan az írónak is tennie
kellett volna. Soha, egyetlen egyszer sem tapasztaltam, hogy a prológus
kihagyásával lemaradtam valamilyen információról, amelyre szükségem lett volna
a történet megértéséhez, amikor pedig mégis elolvastam a prológust, soha,
egyetlen egyszer sem találtam érdekesnek, hasznosnak, vagy akár érthetőnek.
A tanácsom tehát: eseményközpontú
történetek írói, ne írjatok prológusokat. Homérosznak sem kellett az
egész trójai háborút összefoglalnia nekünk: az Iliász a személyessel,
Akhilleusz haragjával kezdődik. Tanuljatok Homérosztól – és Tolkientől, és a
többi írótól, akik jól kezelték az eseményközpontú szerkezetet. Kezdjetek
kicsiben, és csak fokozatosan tágítsátok a látószöget az egész világra. Ha nem
hagyjátok, hogy előbb megismerjük a hőst és törődni kezdjünk vele, nem fogjuk
kivárni, amíg megmenti a világot. Éppen elég időnk lesz megismerni az egész
képet.
A megfelelő
szerkezet kiválasztása. Honnan tudhatod, melyik szerkezetet kell használnod
a történetedben? Igazság szerint bármely történetet lehet úgy alakítani, hogy
illeszkedjenek bármelyik fenti szerkezethez. A legfontosabb, hogy azt a
történetet zárd le, amelyet elkezdtél. Ha a nyitással karakterközpontú történet
benyomását keltetted, akkor történeted csak úgy érhet véget, hogy a főszereplő
befejezi a szerepének megváltoztatására tett kísérletet – és nem egy rejtély
megoldásával! Ha pedig egy fontos kérdés felvetésével információközpontú
történetet ígértél, nem fejezheted be azzal, hogy a szereplő új helyet talál
magának az életben.
Ennek ellenére szinte minden történetnek
van egy ideális szerkezete. Ezt gyakran csak azután találod meg, hogy
nekifogtál az első változatnak, és néhány oldal vagy fejezet megírása után
elakadtál az írással (ez gyakran csalhatatlan jele annak, hogy rossz
szerkezetet vagy rossz nyitást használtál). Nagy az esélye, hogy az első,
kísérleti jellegű változatok a szemetesben végzik – de ne hamarkodd el a
dolgot! Előbb olvasd el alaposan; nem azért, hogy a prózán csiszolj vagy apró
elbeszélői hibákat kijavíts, hanem azért, hogy megtudd, mi tetszik benne a
legjobban.
Melyik részével töltötted el a legtöbb
időt? A főszereplő boldogtalan társas kapcsolatai keltették fel leginkább az
érdeklődésed? Ez esetben karakterközpontú szerkezetre lehet szükséged.
Élvezted, hogy felfedezheted a világot, bemutathatod csodáit és furcsaságait?
Ebben az esetben talán környezetközpontú történetté kell átalakítanod, benne
egy nézőpont-karakterként szolgáló idegennel. Vagy talán a nagy események, a
világban munkáló rendetlenség érdekelt a legjobban? Ekkor meg kell találnod azt
a szereplőt, aki végül visszahozza a rendet a világba, és ott kell indítanod,
amikor először avatkozik bele a káosz elleni harcba.
Egy dologra azonban figyelned kell. A
kezdő írók természetes hajlama ugyanis, hogy minden történetüket
információközpontú történetté alakítsák. Az évek során a tanórákon és írói
műhelyekben keletkezett történetekből ítélve – melyek egy része fantasztikus
írás volt, másik része nem – úgy gondolom, hogy a legtöbb elrontott történet
azért nem működik, mert a szerző, miután kigondolt egy igazán jó ötletet, a
történetet csak addig a pontig viszi, ahol az ötlet kibontakozik.
Ezzel persze semmi gond nincs, ha a
történet tényleg a szereplők erőfeszítéséről szól, amellyel választ próbálnak
találni egy kérdésre. Borzasztó viszont akkor, ha az olvasók, és nem a
szereplők erőfeszítéséről van szó. A rejtély itt nem egy egyszerű kérdés („Ki
ölte meg ezt a férfit?” vagy „Miért olyan alacsony ennek az óriásbolygónak a
gravitációja?”), hanem sokkal alapvetőbb problémák: „Mi történik itt? Miért
olvasom én ezt?”
Nemrég olvastam egy diákom egyetlen hosszú
monológból álló történetét, amelyben egy férfi útbaigazítást adott valakinek
egy kisváros felé, ám beszéd közben folyton elkalandozott, hogy elmesélhesse az
út során felbukkanó látnivalókkal kapcsolatos emlékeit. Csupán a vége felé
derült ki, hogy a monológ egy telefonbeszélgetés, hogy a férfi ismeri azt a
személyt, akinek útbaigazítást ad, és hogy találkozni akarnak. A legfontosabb
információra pedig pusztán utalás történt az utolsó mondatok valamelyikében:
arra, hogy a másik személy a férfi szerelme, aki randevúra érkezik a férfi
szülővárosába.
Ez a fajta, hirtelen meglepetéssel való
lezárás („Aha! Szóval erről volt szó végig!”) ritkán működik, mégpedig
azért, mert az írónak akkora erőfeszítésébe kerül, hogy elrejtse, valójában mi
történik, hogy magán a rejtegetésen kívül nem is marad másra energiája. Az
egész fenti történet abból állt, hogy visszatartottunk az olvasótól minden
olyan információt, ami érdekessé tehette volna a történetet. Ha a szerző már indításkor
elárulta volna, hogy a férfi a kedvesének ad útmutatásokat, akkor a monológot
felhasználhatta volna arra, hogy bemutassa a kapcsolatukat, azt, hogy miként
vezetett a férfi élete odáig, hogy megcsalta a feleségét ezzel a másik nővel;
megmutathatta volna a fájdalmat és a bűntudatot – nem is szólva a randevú iránt
érzett eksztatikus várakozásról.
Lehetett volna karakterközpontú történet,
amelyben a férfi megpróbálja megváltoztatni helyzetét, s a végén sikerrel jár
vagy kudarcot vall; lehetett volna eseményközpontú történet, amelyben házassága
vagy szerelmi ügye egyfajta megoldásra váró „egyetemes rendetlenség”; akár
környezetközpontú történet is lehetett volna belőle, amelyben szerelmével
felfedezi azt a vidéket, ahol felnőtt. Viszont azáltal, hogy információközpontú
történetté alakította, a szerző megfosztotta saját magát mindezektől a
lehetőségektől. Sőt, nem is írhatott őszintén. Mivel nem árulhatta el, hogy a
férfi a szerelmével beszél, nem beszéltethette úgy a szereplőt, ahogyan egy
férfi beszél a szerelmével – a monológ annyira személytelen volt, amennyire
csak lehetett, mintha a férfi egy autóban ülő idegennek adott volna
útbaigazítást. Nem lehetett utalni kettejük közös emlékeire, nem lehetett
kifejezni az érzelmeiket, mert akkor oda lett volna a rejtély.
Mikor tehát újraolvasod a kudarcba fulladt
első változatodat, vizsgáld meg, mennyi energiád megy el információ
eltitkolására, s azután gondolkodj el rajta, vajon az olvasónak megéri-e
kivárni, hogy az információra fény derüljön. Sok kezdő író azt hiszi, így lehet
feszültséget kelteni – azzal, hogy kulcsfontosságú információkat rejtünk el az
olvasó elől. Ez nem így van. Feszültség akkor keletkezik, ha szinte minden
információ a birtokunkban van – elegendő információ ahhoz, hogy az olvasót érzelmileg
megérintse a történet és kíváncsi legyen arra az utolsó információmorzsára,
amit még nem ismer.
Általában az egyetlen információ, amit
visszatartunk, az, hogy mi történik legközelebb. Egy történet csúcspontja nem
az, amikor kiderül, miről van szó. A csúcspontot akkor érhetjük el, amikor
hirtelen megoldunk olyan problémákat, amelyek nagy feszültséget okoztak az
olvasónak a történet során. Információ nélkül nincs feszültség.
Ha úgy találod, hogy minden történeted
információközpontú történet, ahol az olvasónak végig fogalma sincs arról, mi
történik, akkor hagyd abba. Fogadd meg, hogy nem használod többé ezt a
szerkezetet addig, míg el nem sajátítottál legalább egyet a többi közül. Csak
akkor alkalmazunk információközpontú szerkezetet, ha a szereplők keresnek
választ a kérdéseikre. Ha a szereplők mind ismerik a választ, s csupán az
olvasó nem, bizonyos, hogy rossz szerkezetet használsz. Lehet, hogy a
történeted nagyszerű ötletre épül – de a megvalósítással megfojtod ezt az
ötletet.
Ez nagyon tetszik!
VálaszTörlésItt-ott hasonlít a Characters and Viewpoint-ra, azzal konzisztens elméletet alkot. Nem találom a magyar kötetet se a bookline-on, se a lírán. Mi a magyar fordítás pontos címe?
Ha minden kötél szakad, beszerzem és elolvasom angolul is. Csak magyarul ugye gyorsabban menne.